ZADRUGARSTVO KAO ČOPORATIVNI BIZNIS
And The Crowd Story of Brlog
Zadruga je pravni oblika biznisa. U načelu se radi o grupi ljudi koja nastupa sa zajedničkim ciljem.
STRUKTURA ZADRUGE
Knjigovodstveno i porezno djeluje kao bilo koja druga firma. U upravljačkom smislu zadruga je vođena Skupštinom koja odabire Upravu, Nadzorni odbor i Predsjednika skuštine, baš kao u dioničkim društvima. Zadruge tipično izglasavaju petogodišnje mandate za upravu.
PRAVO GLASA
Ono u čemu se zadruga elementarno razlikuje od poduzeća je demokratsko pravo glasa na Skupštini: svi članovi zadruge su suvlasnici koji imaju po jedno pravo glasa, bez obzira koliko članskih uloga posjeduju.
Pokretanje zadruge započinje okupljanjem ljudi i ispisivanjem Pravila zadruge (statuta), koji predviđa sva pravila igre, a mora biti usklađen sa zakonom o zadrugama.
ISPIS IZ ZADRUGE
Manje je poznato u javnosti da se ispisom iz zadruge svi članki ulozi moraju vratiti ispisanom članu u zakonskom roku od 3 godine, kao i da su zadruge obvezne minimalno 25% svoje dobiti reinvestirati.
MEĐUNARODNI ZADRUŽNI SAVEZ
Međunarodni zadružni savez donio je smjernice o zadružnim načelima koje kažu da se zadruge temelje na vrijednostima samopomoći, osobne odgovornosti, demokratičnosti, ravnopravnosti, pravičnosti i solidarnosti.
ČOPORATIVNOST
Društveni karakter zadrugarstva se u priči o Brlog zadružnoj pivovari pokazao kroz tzv. CROWD: crowdfunding, crowdsourcing, crowdinvesting i crowdlending. Na dobrom starom hrvatskom – čoporativnost.
Ukratko – izgradnja prvog sustava za kuhanje piva financirana je putem crowdfunding kampanje, dok se kasniji razvoj pivovare financirao crowdinvesting kampanjom, tj. širenjem zadruge na 90 članova.
Članskim ulozima nabavljena je profesionalna oprema koja je zamijenila onu staru izgrađenu od starih dijelova po principu “kad se male ruke slože”, što se još popularno naziva i crowdsourcing. Selidba pivovare na svoju treću lokaciju, u sami centar Zadra, financirana je i pozajmicama zadrugara, ergo crowdlending.
ČOPORATIVNI PRISTUP POSLOVANJU
Tako je kombinacija svih mogućih crowd tehnika učinila Brlog najčoporativnijim pristupom poslovanju.
Više i detaljnije o svemu tome možete pročitati u kolumni koju smo pisali na Žene i novac portalu iIli pogledati u prilogu HRT-ove emisije Puls.
Ana Teskera